Eerste dagen op de boerderij - Reisverslag uit Heathfield, Australië van Elske Kiefte - WaarBenJij.nu Eerste dagen op de boerderij - Reisverslag uit Heathfield, Australië van Elske Kiefte - WaarBenJij.nu

Eerste dagen op de boerderij

Blijf op de hoogte en volg Elske

07 November 2012 | Australië, Heathfield

Hoi Allemaal:D

Een berichtje van de eerste dagen op de boerderij...

Afgelopen vrijdag ben ik zoals ik al vertelde naar Adelaide gevlogen. De vlucht ging voorspoedig en nu had ik gelukkig geen problemen bij de douane.
Maar wat een groot tijdsverschil er vanuit Perth hier naar toe is zeg! Kon ik me niet voorstellen, maar ik ging alweer 2 ½ uur in tijd vooruit.
Maar goed, vanaf het vliegveld ging ik via Adelaide naar Stirling. Hier werd ik opgehaald. Rond 4 uur smiddags was ik op de boerderij aan. Mijn eerste indruk was: Waar ben ik nou dan weer beland??! :D
En het was hier een stuk kouder.. Ze lopen hier met de temperatuur nog iets achter dan op het westen.

Ik zal eens even wat over de boerderij en de boer- en boerin vertellen…
Aangezien de mensen nog al een beetje primitief zijn. De boer en boerin zijn 2 oudere mensen van ik denk beide al een eind in de 60. Ze hebben allerlei fruit en groenten. En wat kippen en ganzen rondlopen. De boerderij ligt op een super mooie plek! In Heathfield in de Adelaide Hills. Dit is een heel bosrijk gebied en er is vaak een koala in een van de bomen in hun valley. Maar het geluid dat die maakt, das echt raar! Moet je maar eens ff opzoeken van een mannetjes koala. Kan je het je voorstellen.
De omgeving is dus heel mooi. Zoals ik al zei zijn zee en beetje primitief. Het huis stelt dus ook niet zo veel voor. Ze leven meer buiten. Zo is er geen verwarming en gebruiken ze bijna geen licht. Het is een grote bende, aangezien hun motto is: ‘als je binnen komt wordt het toch weer vies’ . Vond ik wel grappig. Ik heb wel echt een super kamer! 2 persoons bed en nog aardig groot. Kan dus eindelijk beetje fatsoenlijk slapen hier:P

Ze kopen bijna niks in de supermarkt. Ze maken hun eigen bier, wijn en frisdrank en ander eten (zoals brood / muesli e.d.). Beetje primitief dus. Maar wel leuk om allerlei keuken apparatuur te zien wat je ermee kunt maken... :)
Ik ben dus echt in het Australische leven beland zoals jullie wel horen.
Ze vertellen me veel over hun eigen ervaringen, het leven hier, dus dat
is wel heel interessant. Ook willen ze me overall naartoe brengen / nemen. Dus dat wordt nog leuk denk ik. Ik heb al een lekker skippy burger gehad (Australische burger met kangaroe vlees) en de lekkerste Bolognese (kangaroe vlees) ooit gehad! (Schijnt dat Australiers dat, dat het liefst eten; Bolognese saus, weer iets geleerd..)
Ook bestaat er hier een spatel waarmee je alles op voor je barbie (BBQ) mee kan klaarmaken en waar je incl. je biertje mee kan openen! Handig..
Vooral de boer is nogal gepassioneerd in het eten dat hij klaar maakt. Waar ik dus ook wel geinteresseerd in ben. Leuk om dat allemaal te leren en aan te horen..

Mijn Woof werk op deze boerderij gaat niet zo zwaar worden denk ik. Zo hoef ik alleen s ochtends maar te werken en doen ze niet moeilijk als ik een dagje weg wil gaan. Ze houden niet echt van regels o.i.d. en doen waar ze zelf zin in hebben. Lekker vrij leven.. Dus das wel relaxed.
Het is trouwens wel interessant om naar de irrigatie systemen van de boeren hier te luisteren! Ze zijn er namelijk allemaal erg trots op. Omdat water natuurlijk schaars is hier en veel opgespaard wordt door de locals. Ook hun manieren van organisch telen is interessant om te zien en in te werken! Zo gooien ze het onkruid weer terug op de wortels na het composteren! Haha. Raar, maar waar…


Ze hebben trouwens ook een heel leuke boom met lekker fruit eraan! Dat is het eerste fruit dat klaar is in het seizoen! Malbuuri tree. Vruchten smaken naar limoen. En het is echt een aanrader!

Afgelopen zondag mocht ik deelnemen aan een cursus van manden maken van wilgen taken. Dit was echt interessant! Nog best lastig… Mijn mand is best goed gelukt vind ik Alhoewel hij niet zo perfect is… Ook heb ik geleerd een string (dun touw) te maken van het blad van de planten dat ze ook voor het weven van de mand gebruiken. Dit is dus wel handig om te gebruiken bij het weven van je mand of als touw te gebruiken.
Gisteren mocht ik meehelpen met het invlechten van een kunstwerkje dat de boerin met haar clubje (van andere manden makers in de Adelaide Hills) heeft. Het was eerst een bol en hebben we helemaal ingeweven met alles dat meegebracht was! Was wel grappig om te zien wat er uiteindelijk van gemaakt is!
Ik vind het wel leuk dat ze me hier overal mee naar toe neemt, alhoewel ik het na een ochtendje met al die oudjes met het vlechten wel gezien had…:D haha.
Nee het was wel gezellig om eens echt met locals te praten.

Ongeveer 3 km. van de boerderij af, ligt een plaatsje Stirling. Hier kan ik eigenlijk alles wat ik nodig zou kunnen hebben krijgen (en gratis op internet!!) :D
Hier ligt ook een bushalte naar Adelaide. (is met bus ongeveer 45 min.) goed te doen dus. De bus gaat ook nog wel aardig vaak aangezien dit en gebied is waar enkele bezienswaardigheden zijn en veel mensen gaan wandelen e.d. Dus dat is wel mooi. Kan ik nog eens makkelijk naar de stad toe:D

Afgelopen zaterdag ben ik al even in de stad geweest. Dit kwam doordat een andere WOOFER die 2 dagen werkt (een italiaanse jongen) met zijn vriendin die hij hier heeft naar de Art Gallery ging. Hier was een expositie van een Australische kunstenaar Fred Williams. Hij vroeg of ik mee wilde. Nou zo gezegd zo gedaan. Het was een hele mooie tentoonstelling! De schilder heeft allemaal australische landschappen geschilderd. Op een hele aparte manier. Heel mooi om te zien! Verder heb ik ff een rondgang gedaan door de rest van de Art Gallery. Maar er is zoveel te zien, het is zo groot! Ook veel Australische kunstwerken. Dus
hier moet ik nog maar ff keer naar terug gaan. Het was wel een gezellig middagje.

Nou hopenlijk heb ik jullile weer een klein beetje bijgepraat. Een volgend verslagje zal snel volgen denk ik!:D

Groetjessssss

P.s. nou kan ik de fotos erop zetten, maar hebben ze hier waardeloze computers!:D haha. Ik zal het dus van de week in de stad wel ff proberen. Dus foto's volgen nog.........


  • 07 November 2012 - 07:54

    Jolanda Fukkink:

    Hallo Elske heel fijn om te lezen dat je weer op een nieuwe plek bent waar je het goed naar je zin hebt, leuk dat je manden aan het maken bent, zo heeft iedereen weer een andere hobby,maar wel leuk om te leren denk ik we wensen je een goede tijd op deze nieuwe plek groeten uit Bredevoort

  • 07 November 2012 - 10:06

    Karin:

    Leuk verhaal weer Elske. Je leert je zo wel snel aanpassen, super om zoveel nieuwe mensen te ontmoeten. Fijne tijd daar, groetjes uit IJzerlo.

  • 09 November 2012 - 16:13

    Peter:

    Hallo Elske
    Het is leuk om die verslagen te lezen .
    Ben ook steeds benieuwd wat je elke keer weer mee maakt.

  • 11 November 2012 - 04:47

    Elske:

    Haha Peter, toen ik de mail opende waarin jouw berichtje stond, kon ik het wel helemaal lezen. Maar idd hier in het verslag staat die niet helemaal. Raar...:D

    Maar leuk dat je ook gereageerd hebt! Iedereen bedankt trouwens voor zover voor de vele leuke reacties..

  • 15 November 2012 - 23:02

    Angela:

    Hallo Elske, heb je de eclips nog gezien gisteren? Wat fijn dat je veel vrijheid hebt op deze boerderij, wat een vooruitgang! Ook fijn dat ze je al betrekken met manden vlechten, altijd handig voor later ha ha..... groeten en tot later.

  • 16 November 2012 - 05:39

    Elske:

    Hoi Angela,

    Nee daar wilde ik eerst wel naar gaan kijken... Maar was vooral zichtbaar in Cairns en het oosten, hier niet zo goed schijnbaar. Nadat ik dat wist, had ik er geen trek in om zo vroeg op te gaan staan terwijl ik misschien toch niets zou zien!:) Haha, dus nee...

    Groetjessss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elske

Actief sinds 22 Mei 2012
Verslag gelezen: 629
Totaal aantal bezoekers 39686

Voorgaande reizen:

11 September 2012 - 30 November -0001

Down Under

Landen bezocht: