Island Dolphin Care - Reisverslag uit Key Largo, Verenigde Staten van Elske Kiefte - WaarBenJij.nu Island Dolphin Care - Reisverslag uit Key Largo, Verenigde Staten van Elske Kiefte - WaarBenJij.nu

Island Dolphin Care

Blijf op de hoogte en volg Elske

17 September 2015 | Verenigde Staten, Key Largo

Hoi Allemaal,
Hier weer een verhaaltje van een indruwekkende week. In miami ben ik nog een paar keer over lekker naar het strand geweest. De water temperatuur is denk ik rond de 22 C ofzo, want het is erg warm!
Afgelopen zaterdag ben ik zoals ik al had gezegd naar key largo gegaan. Aangekomen, hebben de andere ‘ stagiaires’ mij weg wijs gemaakt in het huis. We zitten nu nog met 5, maar volgende week weer met 6, in een gezellig klein groen huisje. Key Largo zelf is een klein eilandje, het is weliswaar erg langgerekt maar niet heel breed. Het eiland heeft helaas geen stranden, omdat ze een een groot koraalrif aan een kant hebben en aan de andere kant een soort rivier bedding met bossen erin. Hierin zwemmen ook zeekoeien heb ik me laten vertellen.Ben benieuwd! Dit moeras bos grenst weer aan een nationaal Park namelijk het ‘Everglades National Park’ . Hier leven ook alligators,maar dit is in zoet water dus die komen niet hier in de buurt voor…
Helaas is het weer de laatste dagen niet al te best. Veel regen en onweer, we zitten nu ook in het orkaan seizoen dus dit is vooral voor setember heel normaal. Het is wel grappig, want als het hier een dag regent en wat afkoelt, zie je meteen mensen in een lange broek en zelf UGGS! Lopen. Omdat hun de (20C temperatuur) gewoon koud vinden! Haha. Je ziet hier op het eiland ook veel lizards lopen, kleintjes maar ook hele grote! Deze zijn trouwens wel mooi gekleurd groen. Er zijn hier overal trouwens ook erg veel plassen met dood water waar je niet te vaak in moet gaan staan. Hierin leggen de muggen die je hier zograag steken namelijk hun eitjes. Op Key Largo is er echt een eiland leven, alles op zijn gemakje en winkels al vroeg dicht etc. Weer iets heel anders dan de stad dus!
Maandag ben ik begonnen met het werken bij island dolphin care.Dit is een faciliteit aan een lagoon op het eiland. Aan de overkant zit het toeristische gedeelte namelijk ‘dolphin plus’ om alleen te zwemmen met dolfijnen. Dit valt onder dezelfde organisatie maar is onafhankelijk van island dolphin care. In Key Largo zijn verschillende water lanen vanuit de zee, aan een van die lanen zit het IDC dus.
Ik zal eens even wat over Island dolphin care uitleggen. Het IDC heeft volgens mij 6 therapie dolfijnen en dolphin plus heeft er 8. Er zijn 3 therapeuten die samenwerken met de trainers van Dolphin Plus tijdens de therapie sessies. De eigenaresse is daarbij ook een therapeute maar regelt meer zaken om het IDC heen, zoals fondsverwerving etc. Want het IDC is een non profit organisatie, die alles zoveel mogelijk betaald uit fondsen.De laatste jaren hebben bijna alle clienten geheel via fonsen deelgenomen! Het IDC bestaat uit een lagoon die in het midden afgezet met aan een kant een dock waar alle therapieen vanaf gegeven worden. Aan de andere kant zitten de andere dolfijnen die dan apart zitten. Er is verder ook een zintuigentuin en er is een voel aquarium met zee dieren. Binnen in de faciliteit zijn er 2 klaslokalen waar de klas sessies plaats vinden en zijn nog wat aquariums met vissen en uiteraard omkleed ruimtes. Het is allemaal erg mooi opgezet moet ik zeggen! Als de dolfijnen willen kunnen ze over de hekken kunnen springen en deze zijn onderaan ook nog deels open. Dit doen ze alleen niet. Vroeger hadden ze ook echte speel dagen in de zee, maar dan waren ze maar even weg en wilden dan weer terug de lagoon in. De afgelopen jaren werd er, van deze speeldagen, door anderen die in de buurt woonden ook misbruik gemaakt, het kwam geregeld voor dat ze met de getrainde dolfijnen gingen zwemmen. Er was dan geen controle meer wat ze kregen of wat ze uit het vervuilde water halen(aan eten) dus deze dagen zijn nu afgeschaft. De meeste dolfijnen die nu in het IDC zitten zijn ook met mensen opgegroeid, er zijn er nog maar een paar uit het wild. Op het IDC respecteren ze de dolfijnen heel erg, de zorg voor hun staat op nr 1, buiten de families om natuurlijk! Er zijn dus ook stricte regels dat bijv maar een ouder mee mag op het dock en de sessies zijn ook meteen de voedertijden voor de dolfijnen.
Ik bleek in een drukke week te beginnen, want een van de therapeuten was ziek dus de rest moest door de andere therapeuten opgevangen worden. Wat in drukke dagen restuleerde. Ze hebben zo’n 8 families in de week, en al deze families dus ook elke dag over de vloer (5 dagen). Sommige families bijven zelfs 2 weken.Daarbij hebben ze op de vrijdag nog anderen groepen die een een daags programma doen doen, bijv. veteranen. De eerste dagen heeft veel indruk gemaakt. Ik heb meteen met 2 families de therapie sessies in het water en de klas gedaan en nog andere sessies opgevangen. Elk kind heeft zijn eigen doelen die gebasserd zijn op hun introductie film of brief of zijn betaat uit de doelen die de ouders zelf graag wensen. De therapie sessies worden op deze doelen afgestemd. In de klas sessies werken ze via een klein picto schematje met: hallo zeggen, werken, schilderen, spelen en dan de dolfijnen swim bijvoorbeeld. Bij het ‘ werken’ en schilderen maken ze creatieve dingen wat meestal neerkomt op iets schilderen. Het spelen is vaak een spel spelen, of met muzikale knuffels of andere sensomotorische dingen spelen en ga zo maar door. Er is bijvoorbeeld ook een ipad die via het kijken met de ogen de keuze roept waar naar gekeken wordt, een erg mooi hulpmiddel voor kinderen met een laag niveau dus!
Tijdens de zwemsessie zijn de kinderen met een therapeut in het water en is er een trainer op het dock die de dolfijnen de aanwijzingen geeft. Daarbij zijn er dus nog 2 ‘ stagiaires’ die mee helpen waarvan er een de therapeut assisteerd en een fotografeert. Ze gebruiken voor deze zwem sessies speelgoed materialen, en keuze kaartjes (afhankelijk van het kind). En laten de kinderen hier afhankelijk van de doelen mee spelen. Sommige kinderen komen ook alleen om het alledaagse leven even op zij te kunnen zetten en gewoon plezier te kunnen hebben met de familie. Deze worden namelijk ook bij de sessies betrokken.
Het is echt indrukwekkend om te zien hoe zachtaardig de dolfijnen met de kinderen omgaan! Ik heb deze week bij een familie met een kind met het syndroom van Rett mee gelopen en bij een kind met autisme en spraak achterstand. Erg indrukwekkend kan ik vertellen! Hoe een kind bepaalde emoties / uitdrukkingen in de zwemsessies wel liet zien en niet bij de klas sessies niet is wel apart. Ik ervaar nu al dat de dolfijnen een erg rustgevende werking hebben op de kinderen. Ik ben dan ook heel erg benieuwd hoe de ontiwikkeling is na een week of 2 weken als de kinderen klaar zijn met de therapie!
Op de woensdag tussendemiddag heeft het IDC een bbq met alle deelnemende families. Een gezellig samenzijn om ook andere families te leren kennen.
Verder zijn we dinsdagavond met alle huisgenoten naar een ladies night in een lokale pub hier geweest. Het lijkt wel of het hele dorp hierop afkomt!:D Het was behoorlijk druk! Verder is er ‘s avonds niet veel te doen op het eiland, het is echt een rustig ‘s avonds op de dinsdag avond na dan...
Zoals jullie horen heb ik het al wel erg naar mijn zin! Ik ben benieuwd hoe de komende tijd zal zijn en wat de therapieen voor een uitwerking hebben op de kinderen!

Tot schrijvens maar weer,
Liefs Elske

• 17 September 2015 - 11:13

Sylvia Vogelpoel:

Hartstikke leuk weer om je belevenissen te lezen.
    We wachten alweerop de volgende.
    Veel plezier daar in dat verre Amerika.
    Groetjes Hans en Sylvia

• 17 September 2015 - 11:34

Fam. Noordink:

Hoi Elske,

Fijn te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Ik hoop dat jullie geen last zullen hebben van hurricanes. Is het de bedoeling dat jij ook de therapeuten gaat assisteren?

Blijf genieten,

Groeten, Arent

• 17 September 2015 - 14:17

Elske:

Nee dat hoop ik inderdaad ook niet arent! Jazeker dat wordt afgewisseld ;-)

• 17 September 2015 - 15:37

P&M:

Hoi Elske,

Weer super leuk e.a. gelezen te hebben.
    Foto"s zijn erg leuk.Geniet ervan,dit is je grote droom,die je nu waar mag maken!
    Wij zijn blij dat het voor je uit komt.
    Het is natuurlijk erg interessant om de uitwerking voor de kids/gezinnen in therapie ook aan het eind
    te kunnen zien, er een compleet beeld van te maken.
    Hou ons up to date................
    Lieve groeten P&M

• 17 September 2015 - 19:56

Jan En Adri Van Drie:

Dag Elske,
    Erg indrukwekkend wat je allemaal hebt geschreven . Het geeft een goede indruk van het geheel.
    Mooie foto's ook.
    Hartelijke groeten van ons beiden, Adri

• 19 September 2015 - 12:18

Suzan Bruggink :

Hey Els!

Wat leuk om te lezen dat je t zo naar je zin hebt! Geniet van de mensen, de omgeving en het mooie weer!

Suzan

• 20 September 2015 - 00:15

Fam. Jansen:

Wat een verhaal en dat allemaal in een week meegemaakt!

Fijn je zo te kunnen volgen.

Ik moet je de groeten doen van tante Hermien!!

Veel liefs en succes vam Werner en Rineke

• 23 September 2015 - 11:08

Alwin:

Hallo Elske,
    Fijn om te horen dat je het zo goed naar je zin hebt daar. Dolfijnen lijken me erg lieve beesten.
    Heel veel plezier. Ik hoor graag alle verhalen. Erg leuk om je foto's te kunnen bekijken.

Groetjes Alwin.