IDC - Reisverslag uit Key Largo, Verenigde Staten van Elske Kiefte - WaarBenJij.nu IDC - Reisverslag uit Key Largo, Verenigde Staten van Elske Kiefte - WaarBenJij.nu

IDC

Blijf op de hoogte en volg Elske

18 Oktober 2015 | Verenigde Staten, Key Largo

Hoi allemaal,
Hier weer verhaaltje. Ik ben helaas alweer ruim over de helft van mijn internship hier. De tijd gaat hard als je het goed naar je zin hebt!

In de afgelopen weken heb ik weer veel mee gemaakt. Ik heb o.a. met een kind met het Downsyndroom gewerkt en met een paar kinderen met autisme. Het waren erg interessante sessies. Ik zal even kort vertellen hoe deze sessies gegaan zijn. De jongen met het downsyndroom had bv de doelen communicatie & gedrag verbeteren. Hij had onder andere ook een gedragshond mee die hem afleid als hij zichzelf bezeert. De eerste dag van zijn programma was hij inderdaad opstandig, erg luidruchtig, slaans en gebruikte hij veelal alleen gebaren (hij kan namelijk wel praten) , maar na een halve week herkende je hem niet meer terug! Hij praat & antwoordt nu veel meer en is veel rustiger tijdens de sessies. Ook in het water was er een grote verandering te zien. Van niet in het water durven en ongepast gedrag vertonen tijdens de zwemsessie, begon hij steeds meer keuzes te maken met behulp van de keuze kaartjes en spraak! Omdat er zo’n vooruitgang was bij deze jongen, mocht hij nog een 2e week blijven met de beurs. Deze 2e week was heel voldaan voor hem, hij werd echt een met de dolfijnen! Zijn ouders herkende hem niet meer terug, eerder hield hij ook helemaal niet van water bv. Op het laatst gebruikte hij zelfs zinnen uit eigen initiatief! Erg mooi om te zien.
Dit is nou een voorbeeld waarom ik ervoor gekozen heb om deze therapie te volgen, het is zo speciaal en niet in woorden te beschrijven hoe kinderen zich kunnen ontwikkelen tijdens zo’n week of 2 weken.. Het werk voldoet dan extra als je zijn ouders ook nog een kleinigheidje geven voor het werk wat je doet!

Ook zijn er afgelopen weken weer veteranen dagen geweest en dagen waarop mensen van de rehab een eendaags programma hadden. En er was deze week een community swim, waarbij enkele mensen met een beperking, uit de gemeente, een zwem sessie mochten doen. Zo wordt het IDC op veel verschillende manieren ook voor de gemeenschap hier ingezet.

Verder is iedereen binnen het IDC druk met alles te regelen rondom een grote benefietavond. Deze is begin december en hiervoor moet er van alles afgerond worden. Zo is er een veiling en komen de meeste sponsoren ook. Met dit jaarlijkse evenement wil het IDC zich weer goed op de kaart zetten bij sponsoren enzoveel mogelijk nieuwe sponsoren krijgen.
Zoals ik al weleens uitgelegd heb, komen veel kinderen naar het IDC met een scholarship, oftewel een beurs. Een kind komt in aanmerking voor dit fonds, als ze het programma niet zelf kunnen financieren. Een mooi concept dus, maar elk jaar moet het IDC we verslag doen van ALLE kinderen die er zijn geweest en hier een soort boek als bewijs van maken.Waar dus veel werk in gaat zitten zoals je zult begijnen..

Dan zal ik nog een kort wat over Key Largo zeggen. Alles draait hier om Key Lime pie. Dit is een taart van een soort citrusvrucht die hier groeit. Ik kon deze helaas niet eten maar heb wel het ijs en de vulling geproeft. Het is erg lekker kan ik zeggen! Dit is ook wel een beetje het verkoop plaatje van hier, want overal zie je Key Lime Pie staan :D

Verder zijn we afgelopen weekeind op een strandje op het eiland Marathon geweest. Helaas ligt dit nog steeds een uur weg van ons, dus kunnen we hier niet heel snel naar toe komen. Wat wel bijzonder om te zien was, dat er een paar mannen aan het vissen waren tijdems ons verblijf waarbij er eentje wat had gevangen, bleek het een Black Pine Shark te zijn! Groot ding jonge! Ook stond het weekelijkse football op het programma met lekker eten afgelopen weekeind. :)

Van de week zijn we nog naar een ‘oktoberfest’ ahum, hier in de buurt geweest.. stelde alleen niet zo heel veel voor met een duitse polka band die Engelse muziek speelde en met als klap op de vuurpijl stonden er grolsch flessen op de tafels en was er Heineken te koop! Nee dat is echt heel Duits bier! Ahum  die Amerikanen kunnen er ook wat van maken.

Verder hadden we gisteren echt super veel geluk, de groepssessies die we verwachtten smiddags, hadden gecannceld dus mochten wij met de trainers zwemmen met de dolfijnen. Het regende pijpenstelen maar was wel weer gaaf! We mochten ook nieuwe dingen uitproberen enzo, het was super leuk!

De afgelopen weken had ik aardig pech met de zonsondergangen, telkens als ik er naar een ging kijken werd het bewolkt of slecht weer. Maar afgelopen week had ik eindelijk een paar keer geluk!
Helaas hebben we nu een paar regenachtige dagen gehad. Hopelijk komt de zon snel weer terug!

Groetjes vanuit the keys,
Elske

• 18 Oktober 2015 - 10:03

Fam Noordink:

Hey Elske,

Wat leuk dat je met de dolfijnen hebt kunnen zwemmen! Lijkt me ontzettend gaaf. Zo te zien is de temperatuur bij jullie prima, jammer van de regen. Helma zit nu in Oeganda en geniet van de 28 graden daar....hier is het gemiddeld 7 :-(
    Veel plezier!!!!!

groetjes, Arent

• 18 Oktober 2015 - 14:14

Sylvia En Era:

Hey Elske,

Era en ik hadden gisteren toevallig tegen elkaar al gezegd. Hey, we hebben al lang niks meer van Elske gehoord. Dus dat betekent echt.....we lezen je verhalen iedere keer en kijken er naar uit weer wat van je te horen. En vanmiddag was het dan weer zover.
    Met veel interesse hebben we je verhaal weer gelezen. Erg leuk.
    Veel plezier verder in je werk en uitkijken naar Argentinië waar jezelf ook vast naar uit zult kijken.
    Groetjes en tot het volgende verslag
    Fam Vogelpoel

• 18 Oktober 2015 - 19:40

Jan En Adri Van Drie:

Dag Elske,
    We waren verbaasd om alweer een verslag van jou te ontvangen.
    Superleuk wat je daar beleefd. Heel mooi als je ziet welk resultaat die sessies hebben.
    Geniet nog veel van de belevenissen.

Groeten, Jan en Adri

• 18 Oktober 2015 - 22:34

Angela:

Hey Elske,

Wat een bijzondere ervaring om mee te mogen maken hoe kinderen met een beperking zo kunnen veranderen, super!! Mooi om mee te maken, geniet er van!

• 20 Oktober 2015 - 14:54

P&M:

Hoii Elske,

Ff reageren op je mooie zonsondergangen!
    eindelijk gelukt,en super fijn dat je weer zo geniet.
    En veel mazzel, natuurlijk,met je trainingsswim !
    De tijd vliegt, geniet nog maar ff.........
    liefs P&M

• 02 November 2015 - 16:27

Truus Betting:

Ha Elske.

Wat maak jij bijzondere en mooie dingen mee, wat een ervaring.
    Leuk dat we zo mee kunnen kijken in je leven op dit moment.
    Geniet er nog van, voor je het weet is het om.

Groeten Truus en Arnold.