End of the trip - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Elske Kiefte - WaarBenJij.nu End of the trip - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Elske Kiefte - WaarBenJij.nu

End of the trip

Blijf op de hoogte en volg Elske

05 December 2015 | Frankrijk, Parijs

Ola,

Onderweg naar huis hier nog even een kort verslagje van mijn laatste weken in Zuid-Amerika!

Na El Chalten zijn we door gereden naar El Calafate. Dit stadje is erg toeristisch aangezien veel mensen op de perito moreno gletsjer af komen. Dit is een van de enige constante gletsjers hier in patagonie. Het diepste punt van de gletsjer zit wel 400 m onder water! En de totale oppervlakte van alle gletsjers hier in patagonie is ongeveer 6000 km! Erg uitgestrekt dus. Wij hebben rondom de gletsjer gewandeld en hier een boot trip naar gemaakt. Ook een indrukwekkend gezicht.

De afgelopen dagen hebben we onder weg veel condors gezien. Dit is een grote roofvogel hier die vaak met ‘open vingers’ zweeft. En hebben we een boel flamingo’s en guanaco’s gezien. We hebben nog een stop op een estancia gemaakt in de middel of nowhere. Ze hadden wat lammetjes die we melk mochten geven en veel vee rond lopen. Leuk om ook eens een bezoekje aan een estancia zelf te brengen.

Hierna zijn we onze reis vervolgt richting Torres del Paine. Het was een lange rijdag. Dit is een groot nationaal park in patagonie. De helft van dit park is nog niet zo lang geleden, in 2011, afgebrand doordat een bezoeker een vuurtje had gemaakt, je komt dus ook erg veel dode bomen tegen. Gelukkig zijn er ook al weer veel nieuwe geplant! Onze basis camping was een kleine camping met goede faciliteiten! Een warme douchen en wat shelters. In totaal hebben we 6 nachten gekampeerd. Ik heb een basis pakket gedaan dat inhield dat we voornamelijk korte wandelingen met een gids gingen maken en een eigen kok hadden. Je kon ook voor de W walk kiezen, dit is een bekende trektocht in Torres. De eerste dag zijn we met zijn allen naar de grey glacier gewandeld en hebben we op een camping aan de andere kant van Lake pehoe gekampeerd. De volgende dagen hebben wij korte hikes gemaakt en heeft een andere groep de W walk afgemaakt. Op de laatste dag hebben we een lange dag hike gemaakt naar las Torres ( de bekende pieken van het nationaal park). Een mooie maar zware hike. Helaas zaten de torens iets in de wolken dus konden we ze niet helemaal zien. Maar de hike was zeker de moeite waard! Deze laatste avond kwam de W walk groep weer naar de base camping en hebben we met zijn alleen een gezellige avond gehad. De koks die we hadden hebben erg goed en lekker gekookt en ons veel lokale dingen laten proeven en, waaronder drankjes  is wel een voordeel zo’n privé kok…

Na deze week kamperen hadden veel mensen, waaronder ik, in de groep een beetje buikgriep. Iedereen leek het op elkaar door te geven en had er 1 of 2 dagen last van. Tja het is zo rond met zo’n grote groep hè. Vanuit het nationaal park zijn we door gereden naar Ushuaia via Puerto Natales. We zijn met een ferry the strait of Magellan over gestoken. We hebben onder andere nog wat pinguïns en dolfijnen gezien tijdens deze ferry trip. Vanavond hadden we eigenlijk nog een bush camp gepland maar we konden ook ineen klein hostel overnachten dus daar hebben veel mensen voor gekozen. Iedereen was na al die nachten kamperen in de kou wel een beetje op denk ik.. Dit was in San Sebastian een plaatsje waar we de grens met Argentinië weer over moesten en waar letterlijk een man en een paardenkop woont;) de laatste dag van de trip was ook nog een lange rij dag. We zijn door de Tierra del Fuego naar het zuiden gereden langs de Atlantische oceaan. We kwamen door een soort duinen leek het wel en voordat we aankwamen reden we nog door bossen en bergen. Een mooie route om naar het zuidelijkste plaatsje van de wereld te komen, Ushuaia! Helaas betekende dit ook dat de tour was afgelopen. We hebben de tour dan ook goed afgesloten met een diner met zijn allen in een all you can eat restaurant. Een buffet met veel en goed vlees!
Het was een mooie tour waarin we 5089 km hebben afgelegd van Santiago naar Ushuaia! Er waren wel lange dagen in de truck maar dit was goed afgewisseld met activiteiten. Patagonie is een erg mooi stukje van Zuid Amerika maar is ook zo groot en weids! Er is nog zoveel meer te zien! De reis leiding van deze tour was niet heel goed, maar dat mocht de pret voor ons niet drukken! Bovendien hebben we super geluk gehad met het weer! Weinig regen gezien, wel heel veel en harde wind, maar ook veel mooi zonnig weer en windstille dagen gehad.
Vanuit Ushuaia ging een ieder zijn eigen weg. Ik ben de volgende dag naar Trelew door gereisd om emiel eindelijk weer te zien! We hebben fijne dagen samen gehad. We hebben onder andere een tour in de peninsula valdes gedaan. Dit is een schier eiland waar veel wilde patagonische,dieren leven. Erg mooi om te zien, van guanaco’s tot nandu’s van alles we hebben ook de southern right whales gezien. We hadden super geluk een moeder met jong te zien die heel dicht bij de boot kwamen. Het jong was nog heel wit, dit kleurt later bij. Maar dit zien ze niet zo vaak. Erg spectaculair dus! Ook hebben we de magellan pinguïns gezien in punta tombo. Zoveel heb ik er nog nooit bij elkaar gezien! En hebben we een boottocht naar de toninas dolfijnen gemaakt. Zoals jullie kunnen lezen, heel veel wildlife dus!
De laatste dagen hebben we iets heel anders gedaan, en in Buenos Aires doorgebracht. Een erg grote en vooral ook drukke stad! Leuk om een keer geweest te zijn, er zijn erg kleurrijke wijken, je ziet de tango op straat maar je ziet ook onnozel verkeer rijden! Echt niet normaal! Het was een mooie afsluitende week en heel fijn om Emiel weer te zien!

Helaas zijn de 3 maanden nu alweer om. Het is zo vlug gegaan! Het was een unieke en onvergetelijke ervaring om bij het IDC te zijn geweest en ook de rondreis is er een om nooit te vergeten! Ik wil iedereen ontzettend bedanken voor het lezen van mijn verslagen en het informeren naar mij op wat voor een manier dan ook. Er is zoveel meer moois te zien in zuid amerika en de wereld! Genoeg om over te blijven dromen waarschijnlijk ;)

Liefs,
Elske

• 06 December 2015 - 19:21

P/m:

Elske en Emiel,

Fijn dat jullie weer thuis zijn...
    Nu maar nagenieten,ook van al jullie foto`s.