Key Largo - Reisverslag uit Key Largo, Verenigde Staten van Elske Kiefte - WaarBenJij.nu Key Largo - Reisverslag uit Key Largo, Verenigde Staten van Elske Kiefte - WaarBenJij.nu

Key Largo

Blijf op de hoogte en volg Elske

24 September 2015 | Verenigde Staten, Key Largo

Hoi,
Weer een nieuw verslagje vanuit the keys. Het is weer mooi weer! Vorige week hebben we veel regen en onweer gehad maar nu ziet t er weer beter uit 
Laat ik maar eens beginnen met het feit dat mijn vriendje, voor jullie al vandaag, alweer 28 is geworden! Nogmaals gefeliciteerd schatje! Helaas moet ik t feest missen maar het cadeau heeft ie toch al gehad! ;-)
Dan zal ik nu even verder vertellen over de 1e week bij het IDC. De families van het reguliere 5 daagse programma zijn hier t/m vrijdag. Tot en met de donderdag hebben ze hun zwem en klas sessies en vrijdag ochtend hebben ze dan nog een family swim. Dit is een niet getrainde sessie waarbij een van de ouders met het kind mag zwemmen bij de dolfijnen. Ook nemen de kinderen dan al hun werkjes die ze gemaakt hebben mee. Na de sessies blijven de therapeuten contact houden met de ouders. Ze informeren geregeld hoe het gaat. Er zijn al meerdere clienten die al voor de 3e of 4e keer of zelfs al vaker blijven komen. Er schijnen uit Europa veel clienten uit Duitsland en Polen te komen. Nederlanders zien ze niet zo heel vaak geloof ik, ben benieuwd…
Ze maken en gebruiken trouwens wel erg leuke dingen tijdens de klas sessies, zo maken ze ‘ play dough’ noemen ze het. Van meel, zout en water maken ze dan deeg met een vloeibare kleur erbij in. Dit geeft wel een grappig effect aan hetgene wat je maakt. Ze hebben ook een bellenblaas machine die werkt d.m.v. een knop functie. Er kan dan op een grote button gedrukt worden waarna een cirkel van bellenblaas uiteindes, rond gaat draaien en het sop er in dus mee draait waardoor je hele bellen vlagen krijgt. Erg grappig. En er zijn 2 grote knoppen waarmee je een kort zinnetje kan opnemen waardoor je met 2 knoppen de keuze ja en nee kan achterhalen bijvoorbeeld. Handige hulpmiddelen die sommige kinderen weer op een andere manier stimuleren om hun keuzes duidelijk te maken dus.
Vrijdag smiddags komt er dan nog een groep , het verschilt per week wat voor een groep een eendaags programma komt doen. Afgelopen week hadden we kinderen van het angels speech therapy Centre. Dit is een spraak centrum in Miami. We konden wel meteen merken dat er ook een paar tussen zaten met gedragsproblemen. Maar zodra ze in het water lagen met de therapeuten waren ze heel rustig. Een voldane sessie dus ook voor de begeleiders. Tijdens het een daags programma leert de groep ook dingen over de dolfijnen en de dieren uit de zee en wordt de touch tank geintroduceerd. Hierbij kunnen de zeedieren ook daadwerkelijk vastgehouden worden. Bv. zeekomkommers, zeesterren, anemonen etc. Ook op de vrijdag is er een bbq bij. Er is heel veel belangstelling voor deze eendaagse sessie veelal ook door veteranen, sommige veteranen blijven maar terug komen. Zoals jullie hebben kunnen lezen is er dus veel diversiteit gedurende de hele week.
Deze week ben ik de therapeuten ook gaan assisteren. Dit is heel interessant, want dan werk je echt nauw samen met de clienten en ouders. En wordt je ook betrokken bij het maken van keuzes voor de klas sessies. Zo gebruiken we ook wel eens mijn gitaar muziek.
Ik moet erbij mezelf alleen wel iets een rem opzetten in wat ik hier mag doen met de clienten zelf. Maar verder is het super ervaring om mee te maken! Gewoon om een voldaanheid te zien van de ouders en te zien hoe een kind bepaalde handelingen verbeterd na een weekje is heel bijzonder om mee te kunnen maken.
Deze week was er ook een familie die een zoon hebben waarvan het het ziektebeeld veel overeenkomsten geeft met het ziektebeeld van de zoon van de eigenaren, waarna het IDC is opgezet. Deze familie komt nu ook alleen om te genieten omdat de zoon helaas uit behandeld is en niet meer verder geholpen kan worden. Dit is we heel imponerend om te zien moet ik zeggen.
Verder hebben we van het weekeind leuke dingen ondernomen met de groep. Vrijdag zijn we wezen uit eten. In een restaurant waar ze ook allemaal tarpons in het water hebben die je vis kan voeren. Wat een grote lummels! We hebben ook nog lekker geluierd aan het zwembad bij een hotel , het hotel had ook een klein strand net zoals zoveel hotels hier. Helaas dus wel de enige stranden die er zijn. Maar het water was erg lekker! En we zijn wat wezen eten in een restaurantje wezen eten waar deels een glasvloer in ligt zodat je de vissen onder je door kon zien zwemmen.
Er lopen hier ook hele grappige beesten rond. Zo kwam er van de week s ochtend zo ineens een grote gekleurde krab uit de bosjes lopen. :p Leguanen lopen hier overal rond, wel vaak in de buurt van water. Deze staan als het goed is al op de foto bij mijn vorige verslagje.
Ik snap trouwens niet wat alle bewoners hier de hele dag (vrije dag) of na het werk doen. Je ziet namelijk haast niemand buiten, de meesten vinden het te heet denk ik. Er is totaal geen leven om de huizen, dat er iemand buiten zit o.i.d. op EEN Hollandse gek na :D Nee je kan prima lekker buiten zitten hoor in de schaduw als je je maar insprayt met deet. Maar goed, vind ik dus wel een gek gezicht om te zien, iedereen leeft echt binnen.
Verder zie je hier ook veel grote, lompe auto’s rijden. 4x4 drive, jeeps en ga zo maar door. Een gewoon degelijk bakje kom je hier niet snel tegen! De mensen doen hier trouwens ook echt ALLES met de auto he. Er is hier op key largogeen ov dus je vraagt je dan af hoe iedereen, kinderen ook, overal komen. Met de auto dus… Alle amerikaanse huisgenoten kijken me ook raar aan als ik zeg op de fiets naar de supermarkt te gaan van ‘ is die wel goed wijs’ . Haha maarja een beetje Hollandse gewoonten kan ik wel blijven gebruiken.
Hopelijk heb ik jullie weer een beetje bij kunnen praten met mijn verhalen over het leventje hier op key Largo. Ik was van plan het kort te houden maar dat is me helaas weer niet gelukt. Volgende keer nog maar weer een keer een poging wagen dan…
Liefs,
Elske

• 24 September 2015 - 12:03

Fam. Noordink:

Ha buurmeissie,

Leuk hè om gewoon Nederlands te doen in Amerika, luie bliksems zijn het :-). Mag je ook aan de gang met de dolfijnen of is dit niet bedoeling.
    Blijf genieten!!!

groeten,
    Arent

• 25 September 2015 - 09:23

Lianne:

Hoi, Elske, heel leuk om jouw ervaringen en belevenissen te lezen.
    Geniet van alles, lieve groet Lianne

• 25 September 2015 - 10:19

Fam. Jansen:

Proficiat met de verjaardag van je boyfriend!

Wat een leuk verslag weer!
    Succes en we wachten weer met spanning je volgende verslag af.
    Groetjes van ons allemaal!

Veel groetjes Werner en Rineke

• 25 September 2015 - 17:12

Jan En Adri Van Drie:

Dag Elske,
    "k Vind het jammer dat ik niet veel jonger ben, zulke belevenissen als jij hebt, is om jaloers op te
    worden. Zoiets had ik ook wel willen meemaken, maar we genieten van je verhalen.
    Groetjes, ook van Jan, Adri

• 26 September 2015 - 23:17

Vogelpoel:

Elske, proficiat met je vriendje Emiel en wat een leuk cadeau heb je hem gegeven. (Van je moeder gehoord hoor) Nou maar uitkijken naar de datum in november. Maar eerst nog maar lekker genieten in Miami
    Groetjes Hans en Sylvia uit Dinxperlo

• 27 September 2015 - 20:56

Angela:

Hey Elske,

Wat schrijf je weer enthousiast en wat een mooie foto's!!!
    Wat een belevenis moet dit zijn. Hou ons op de hoogte;)
    Groeten, ook van Ivo en Gerrit, Angela.

• 28 September 2015 - 22:03

Marije:

He!!

Wat schrijf je onwijs leuk! En je maakt wel gave dingen mee! Nice!
    Geniet nog en we lezen wel weer wat je meemaakt :)

Lfs Marije

• 01 Oktober 2015 - 08:55

Mirjam :

Hey Elske!
    Ik ben net een paar dagen terug en heb net al jouw verhaaltjes bijgelezen. Super leuk!! Veel plezier nog en geniet ervan!

x Mirjam