IDC - Reisverslag uit Key Largo, Verenigde Staten van Elske Kiefte - WaarBenJij.nu IDC - Reisverslag uit Key Largo, Verenigde Staten van Elske Kiefte - WaarBenJij.nu

IDC

Blijf op de hoogte en volg Elske

04 Oktober 2015 | Verenigde Staten, Key Largo

Hallo,
Hier weer een nieuw verslagje.
De resultaten na therapie week (en) zijn heel mooi om te zien, want een meisje met het rett syndroom waar ik 2 weken mee heb gewerkt, heeft echt veel vooruitgang geboekt in die 2 weken. Ze is nu meer gemotiveerd zelf keuzes te maken met haar ogen en haar fijne motoriek is met de oefneingen van de afgelopen weken ook vooruit gegaan. Haar ouders en zijzelf waren heel enthousiast na deze weken. Ze willen zeker weer komen voor nieuwe therapie sessies!
Vorige week vrijdag is er ook nog een groep van de rehab geweest voor het 1 daagse programma.
Deze week was weliswaar ook interessant. We hadden maar een paar families voor het 5-daagse programma. Ik heb nog een week met de familie van vorige week gewerkt waarvan de jongen dezelfde aandoening heeft als de zoon van de directrice (zie vorig verslagje). Het was heel bijzonder om mee te maken hoe veel waardering de hele familie in het programma stopt, er zijn dit keer ook veel neven en nichten overgekomen om de therapie nu te komen zien. Iedereen heeft echt kunnen genieten van deze 2 weken waardoor ze de zorgen van het dagelijkse leven dus even konden vergeten. Ze hebben er in het IDC dan ook alles aan gedaan om de hele familie die hier was, ook zoveel mogelijk bij te betrekken. Door ook voor hun een zwem sessie met de dolfijnen te regelen. Aan de ene kant heel emotioneel om mee te maken, ook al kende ik de familie niet, maar ook heel mooi.
Het water stond deze week trouwens ook heel hoog. Dit kwam vanwege de vele regen van afgelopen weken en de blood moon. Als je met veel mensen op het dock stond, hing het dock echt half in het water. We hebben de blood moon hier niet goed kunnen zien helaas. We konden wel zien dat hij helemaal donker werd, maar zodra die rood begon te worden kwam er bewolking voor. Erg jammer!
Dat het niet alleen rozengeur en manenschijn is bij de dolfijnen was ook wel te merken de afgelopen week. Er was een dolfijn die een therapie sessie aan het doen was toen die wat agressiever naar de andere dolfijn werd die ook mee werkte. Deze sessie werd meteen stil gelegd en een andere keer opgepakt om gevaar voor de mensen te voorkomen. Tja het zijn en blijven dieren…
Zoals ik al gezegd had hadden we deze week niet zo veel families voor het 5-daagse programma. We hadden deze week daarbij ook nog een paar dagen een 1 daags programma voor veteranen namelijk. Dit is weer iets heel anders om mee te maken. Zo’n dag bestaat ook uit het maken van aan art work waarin ze al hun gevoelens kwijt kunnen en soms met de hele familie aan werken. Ook is er een bbq en kunnen ze kijken & voelen in de touch tank en als laatste natuurlijk een zwem sessie doen met de dolfijnen. De meeste veteranen prorgamma’s komen vanuit miami waar ze hier een heel apart centrum voor hebben. Via dit centrum organiseren ze allerlei dagen waarbij ze verschillende activiteiten met de veteranen doen, veel ervan hebben PTSS. Waaronder de dagen naar het IDC dus. Weer een heel andere groep om de therapie aan aan te bieden. Veel veteranen blijven ook terug komen omdat ze er zoveel voldoening en rust uit halen. Er is bv ook een veteraan die sinds hij de therapie een keer heeft gedaan een stuk opener is geworden tegenover zijn familie leden. Wat de interactie met deze dieren dus al niet kan doen!
Het werd voor mij bovendien een extra leuke week! Ik mocht namelijk een structuur zwem doen met de dolfijnen! Alle stagiaires mogen dit een keer tijdens hun verblijf. Ik heb al wel eens vaker met dolfijnen gezwommen, maar het was wel super om de dolfijnen ook eens een keer zelf opdrachten te geven. Van handschudden, tot aan een kus geven tot aan een snelle buik rit door het water, ik heb het allemaal gedaan en het was echt super!
De week werd nog beter toen we als verrassing allemaal ook nog een natural swim met de dolfijnen mochten maken. Hierbij zwem je bij de dolfijnen maar mag je ze niet aanraken of met de handen bewegen. Zodat je zo natuurlijk mogelijk bij ze zwemt. Ook heel gaaf om te doen. Sommige scheerden echt met je door het water met je of zwommen vlak langs je. Heb hier ook nog een mooi onderwater filmpje van kunnen maken. Zoals jullie horen allemaal erg leuk dus! Dit maakte de week nog iets bijzonderder! 
Buiten het HARDE werken op het IDC maken we in de weekenden geregeld uitstapjes. Zo zijn we vorig weekeind helemaal naar het zuidelijkste puntje van de VS gereden, namelijk Key West. Tevens ook het laatste eiland van de florida Keys. Het was een leuk dagje, waar we wel even voor in de auto moesten zitten. Maar liefst 2uur rijden over allerlei bruggen en eilanden. Wel een mooi tripje. Op Key West is het wel grappig want er lopen veel kippen los rond over straat en in de tuinen. Dit is al jaren lang zo waarom weet ik alleen niet :D Key West is een wat groter eilandje dan Key Largo en ook een stuk toeristischer. Wel leuk om een keer rond te dwalen maar voor mij niet echt een langer verblijf waard. We zijn het shipwreck museum nog ingeweest,dit was een hoge toren met oude scheepswrakken en materialen. Ook hebben we het aquarium van Key West nog een bezoekje gebracht en even op het strand gelegen nu er wel gelegenheid voor was..
Dit weekeind hebben we o.a. een cocktail party gehouden en football gekeken. Ik snap hier nog steeds niets van maarja ga maar mee in het enhtousiasme van de anderen! Zaterdag zijn we ook gezellig wezen uiteten. Ik heb verder nog een boottocht door de baai van Key Largo en een stuk van het Everglades Nationaal Park gemaakt. Je kan vanaf de baai van Key largo aan een kant het Everglades nationaal park in en aan de andere kant het National Park van Florida in. Aan beide kanten gelden andere regels wat betreft het vissen en toerisme etc. De tocht in de Everglades was een mooi tochtje door o.a Hemingway Pass. Deze route bestond uit een soort tunnels van rode mangrove en is het zoutwater stuk van het park. Erg indrukwekkend met op de wortels ook anemonen en er waren veel verschillende soorten vogels.
Ook hebben we nog wat Florida manatees gezien (zeekoeien) tijdens de rondtocht door de lanen in Key Largo. Tientallen jaren terug zijn deze lanen uitgegraven door mensen. De kust werd toen voor een groot deel oontbosst van nog meer mangroves van het nationaal park. Dit is tegenwoordig verboden waardoor er ook geen menselijke standen gemaakt mogen worden of nieuwe lanen. Een bijzonder verhaal dus. Van de week hadden we ook al wat zeekoeien gespot in de laan achter het IDC. Deze lanen komen ze ‘s ochtends vaak door om te eten. Maar wat een jukels zijn dat zeg! We hadden geluk want we zagen een moeder met jong, waarvan de moeder ook even boven water adem kwam halen tegen de muur van een huis. Ze bleef daar even tegenaan liggen, waarschijnlijk omdat er fris water uit een regenpijp oid kwam. Ik dacht ook nog te zien dat ze het jong aan het zogen was maar weet het niet zeker. De zeekoeien komen graag in de lanen, sommige worden zelfs bijna als een huisdier verzorgt en gescrubt. Dit kan je op de foto goed zien, de moeder is schoon boven op maar het jong heeft veel algen erop.
Volgens mij heb ik jullie wel weer genoeg bijgepraat!
Zoals jullie kunnen lezen waren het superrr toffe weken!! Tot een volgend verslag maar weer!

Groetjes Else

• 04 Oktober 2015 - 18:24

Helma:

Hoi Elske,

Ik heb weer genoten van je verhaal! Wat een bijzondere ervaringen allemaal! Geniet ervan!

groetjes van Arent en Helma

• 04 Oktober 2015 - 19:13

Sylvia:

Wederom een prachtig verhaal. Veel succesmet de dolfijnen maar weer.
    Groetjes,
    Hans en Sylvia

• 05 Oktober 2015 - 21:15

Jan En Adri:

Dag Elske,

Al weer zo'n super verslag.
    Fijn, dat je zo geniet.

Groeten van Jan en Adri

• 07 Oktober 2015 - 20:08

Angela:

Hey Elske,

Het zijn en blijven bijzondere dieren die dolfijnen.
    Wat fijn voor je om dit allemaal mee te kunnen maken!! Super.

Groeten, Angela.

• 11 Oktober 2015 - 21:46

Frank En Gerjanne:

Hoi Elske,

Leuk om je verslagen te lezen en de foto's te zien!
    Wat een bijzondere ervaring! Zo te lezen heb je het er naar je zin!
    Geniet ervan, en veel succes!

Groetjes Frank & Gerjanne

• 16 Oktober 2015 - 22:01

Jolanda En Henk Fukkink:

Hallo Elske wat een mooi verhaal heb je over je belevenissen geschreven,wat is het bijzonder dat je de veranderingen ziet bij de kinderen dat is dan ook een beloning voor het harde werk wat daar gedaan wordt.
    Geniet nog lekker van alles en de groetjes van Henk en Jolanda